5.3 Dialog

 

 

Lyt til tekst og dialog: low medium high

Rachel fra Cambridge har allerede boet i Danmark et stykke tid, men er først nu sikker på, at hun vil blive i et helt år. Hun har derfor besluttet at oprette en konto i Danmark.

Du kan her lytte til en dialog mellem en bankassistent og Rachel, som vil oprette en bankkonto.

 

 

 

 

1

Bank-

 

 

assistent:

Goddag. Hvad kan jeg gøre for dig?

2

Rachel:

Dav, jeg vil gerne oprette en bankkonto. Jeg har en konto i England og vil gerne overføre penge derfra.

3

B:

Så skal jeg bede om at se noget legitimation.

4

Rachel:

Værs’go’. Her er mit pas og mit sygesikringsbevis.

5

B:

Tak. Så udfylder jeg papirerne for dig.

6

Rachel:

Og hvad så med renter?

7

B:

Så længe du har penge på kontoen, skal du ikke betale rente. Der vil blive tilskrevet renter for et eventuelt tilgodehavende én gang om året, eller når du gør kontoen op. Hvis du overtrækker din konto, skal du betale rente. Der er også forskellige gebyrer.

8

Rachel:

For eksempel?

9

B:

Når du hæver penge med et hævekort i pengeautomaten uden for bankens åbningstider.

10

Rachel:

Nå, sådan. Og hvordan kan jeg overføre penge til kontoen?

11

B:

Fra udlandet?

12

Rachel:

Ja.

13

B:

Den bedste måde er nok en bank til bank-overførsel. Altså en elektronisk overførsel.

14

Rachel:

Hvor lang tid tager det?

15

B:

Der er flere muligheder.

Med en ekspresoverførsel er pengene på din konto samme dag.

Med en almindelig overførsel går der ca. 3-5 bankdage, og med en discountoverførsel har du pengene i løbet af 5-7 dage.

16

Rachel:

Er det dyrt?

17

B:

Det skal du spørge din egen bank om, for det er dem, som opkræver gebyret for den slags transaktioner.

18

B:

Men for at give dig en ide om, hvor meget det ca. koster, så tager vi et gebyr på 60 kroner for en almindelig bankoverførsel og 300 kroner for en ekspresoverførsel.